Ile w ciągu roku statystyczny Polak wydaje na kwiaty?

Dane statystyczne, które dotyczą rynku kwiatowego w Polsce i w Europie powinny być wykorzystywane i interpretowane z pewną nieufnością. Gromadzenie danych, które dotyczą przepływów handlowych jest coraz bardziej trudne odkąd został ujednolicony rynek Unii Europejskiej. Główny Urząd Statystyczny i unijny Eurostat mają bardzo skąpe dane, Unii Europejskiej tak naprawdę nie udało się ocenić, jak wygląda handel kwiatami w krajach członkowskich.

Na temat branży florystycznej trudno jest uzyskać dane finansowe i statystyczne. Analizując nasz krajowy rynek kwiatowy sięgnąłem więc po dane, które zostały opracowane przez Biuro Kwiatowe Holandia. Są to na ten moment jedyne wiarygodne i dostępne dane. Analizując dane udostępnione przez BKH można stwierdzić, że statystyczny mieszkaniec UE w ciągu roku wydaje na zakup kwiatów kwotę mniej więcej stu euro.

W Polsce na statystycznego klienta kwiaciarni przypada kwota kilkakrotnie mniejsza. Można jednak zauważyć, że poziom konsumpcji systematycznie rośnie. W najgorszym, 2005 roku, na zakup kwiatów i roślin statystyczny Polak wydał trzydzieści osiem złotych. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej zaczęliśmy wydawać od dziesięciu do dwudziestu procent więcej. W 2012 roku wydawaliśmy blisko dziewięćdziesiąt złotych.

Sprzedaż rośnie każdego roku, do jej wzrostu przyczyniał się między innymi sprzedaż kwiatów w dużych sieciach handlowych. Czynnikiem, który sprawia, że w porównaniu z innymi mieszkańcami wydajemy na kwiaty znacznie mniej, jest bez wątpienia mniej zasoby portfel. Można więc przypuszczać, że kiedy społeczeństwo stanie się bardziej zamożna poziom wydatków na usługi florystyczne i kwiaty zbliży się do średnich wydatków statystycznego mieszkańca Unii Europejskiej.

Czym kierują się klienci, kupując kwiaty?

Klienci rynku kwiatowego zmieniają się. Ci, którym zależy przede wszystkim na niskiej cenie, kupują kwiaty w dużych centrach handlowych. Ale są też tacy klienci, którzy cenią profesjonalną i kompleksową usługę, indywidualne podejście i wysmakowane kompozycje kwiatowe. Oni na miejsce zakupów wybierają kwiaciarnie. Przeprowadzając analizę rynku florystycznego zaobserwowałem, że bardzo wielu florystów ma złe podeście zarówno do klienta, jak i do samej sprzedaży. Floryści konkurują pomiędzy sobą przede wszystkim ceną, co wpływa negatywnie na ich kreatywność i jakość świadczonych przez nich usług.

Skuteczny sprzedawca to ten, który doskonale zna gust swoich klientów, wie, czego on oczekuje przychodząc do kwiaciarni. Z osobami zainteresowanymi dzielę się swoją wiedzą na temat technik sprzedaży na organizowanych przez siebie kursach „Kwitnące Przedsiębiorstwo”. Mogą w nich wziąć udział wszyscy, którzy chcą rozwijać swój kwiaciarski biznes.

Jakie kwiaty sprzedają się lepiej?

Zdecydowana większość klientów kupuje kwiaty cięte. Rośliny doniczkowe sprzedają się gorzej. Wśród kwiatów ciętych najlepiej schodzą róże. Popularnością cieszą się także gerbery, tulipany i goździki. Późnym latem i jesienią klienci chętnie kupują chryzantemy.

Autor

Robert

Redakcja collie.info.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@collie.info.pl

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z florystyką.

Jak wygląda sytuacja na rynku w biznesie kwiatowym?
Jak wybrać odpowiednią kwiaciarnię?
Czy warto inwestować we własną kwiaciarnię?

O wszystkim dowiesz się z naszego portalu.